
Jag tänkte till en början att detta skulle vara en komplex bild eftersom att det finns många svävande tolkningar om ursprung men ingenting som egentligen är fastställt och att man därmed har många öppningar för att spekulera själv.
Men gruppen problematiserade med att man i skolan läser mycket om järnåldern, stenåldern osv. Och att elever lätt kan falla tillbaka till att försöka hitta det rätta svaret, att det får en annan effekt. Detta hade jag inte ens tänkt på, men jag är beredd att hålla med dem. Kanske man hade kunnat ta diskussionen med äldre elever som kan problematisera vetenskapens "sanningar" och försöka få bukt med den sokratiska frågan Vad är konst? och vad är annat? (Vill ni förstå parallellen, se videon. Dialogen börjar 02.15).
Angående konstbiennalen, Pandemonium, ett ord jag var tvungen att slå upp, känns det väl kul. Jag har varit otroligt trött på sistone, tusen tankar och bollar i luften och ska jag vara frank så öppnade inte "Samlingsplats för alla djävlar" upp någon briljant association om jargongen om fritänkande människor som onda. Nu gjorde jag visst det på något bakvänt sätt ändå men efter dagens samtal om livet och döden och tid som går förlorad och vad som finns kvar i kärnan av en individ när alla yttre karaktärsdrag tagits bort och vad denna kärna skulle göra när den flöt runt i en hotfull evighet.. Jag vet inte med dig, men för mig så har hjärnsubstansen sakterligen börjat rinna ut genom örat och jag känner - Konstbiennal på temat kaos.. det kan gå att relatera till.
Nu ska jag dricka te, vända fokuset från vardagen en stund och nålbinda en stund.
mg
SvaraRaderaMed en kombination av antropologi och arkeologisk metod kan man besvara många frågor även om man aldrig kommer kunna fråga den som gjorde grottmålningen hur det kändes och hur den tänkte. Till exempel om det var i samband med en ceremoni, hur gamla de var som gjorde dem, vilka material som användes tex. Jag vill minnas från när jag läste arkeologi att i en av de där grottorna han arkeologerna före alla andra forskare och skattletare och kunde därför dokumentera och forska på fotavtrycken på marken i den grottan. De drog slutsatser om att unga pojkar deltagit i initiationsriter på platsen. I arkeologi måste man vänja sig vid att man kan ha en bra aning om olika förhållanden men att så länge man är beredd att revidera tolkningen kan man leva med att inte "veta allt". Speciellt spännande blir det när man i antropologin hittar människor som använder samma tekniker idag! Göran Burenhult har varit en föregångare med att binda samman de här två vetenskaperna. Han är dessutom en fantastisk författare och fotograf!
SvaraRadera